Как да използваме разказването на истории в SEO

мар. 18, 2019 | AdWords и SEO оптимизация

Спомняте ли си старите прожекционни апарати? Една история, разказана в последователни сцени, които се сменят една след друга. Картинки със субтитри, подредени в последователност, правят цял разказ. Ако се разместят или пък ако някоя липсва, историята не е цялостна, завършена или просто става…друга история. Какво общо има всичко това с оптимизацията на сайта ли? Помага ни да довършим разказа си, да си кажем поуката от историята и да провокираме ангажираност и действие.

Ангажираност

В SEO оптимизацията една история може да се окаже нужната връзка между това, което търсачката иска да види и това, което потребителят търси. Разказът може да задържи вниманието на читателя и едновременно с това да удовлетворява критериите на Google за съдържание.

Съобразяването със SEO факторите цели да направи страницата полезна за потребителите и да гарантира, че тя отговаря на критерии, които да ѝ помогнат да се позиционира добре в търсачките. С други думи, страница, която отговаря на тези условия, е в привилегирована позиция и печели добра видимост пред аудиторията. Разказването на истории обаче е това, което задържа посетителите на страницата и ги повежда по потребителската пътека в нашия сайт.

Линкове

Ако съдържанието ни е добро, историята е очаровала публиката, накарала я е да ни се довери и да ни отличи като надежден източник, то вероятността да ни споделят, цитират, реферират е много по-голяма. А ако историята ни е от редките, но убийствени брилянти в нашия бранш, можем да предизвикаме вирусно разпространение. Това важи с особена сила за блог пост съдържанието.

Социални мрежи

Присъствието ни в социалните мрежи не повлиява пряко позицията в Google, но има отношение към трафика и косвено се оказва фактор за позициониране. Ако разказването на истории продължим и в профилите си във Facebook, Instagram, Twitter, можем да се радваме на споделяне в случай, че съдържанието ни го заслужава, разбира се. Така се генерира разнообразен трафик към сайта – от органично търсене, реклама, социални мрежи, а това е фактор, на който Google също държи. Така брандът показва своята изявеност в различните канали на мрежата и затвърждава добрите си позиции.

Доверие

Не е нужно да си представяме, че сме край лагерния огън и си разказваме истории за духове и вещици. Историята ни може да е анекдотичен разказ или нещо, вдъхновено от наш клиент / читател на блога ни, който ни е споделил впечатленията си. Така текстът оживява, кара читателя да усети, че зад написаното стои реално човешко присъствие – някой го е създал, публикувал и т.н. Това задържа вниманието и допринася за доверието и привързаността към бранда.

Имиджът на бранда е глобалната цел – това е големият разказ, който бизнесът ни разказва. Как принася смисъл, добавя стойност, изгражда връзката си с аудиторията. Това е общото настроение, което влагаме във всяка една история. Това е причина не само да ни изберат, но и да се връщат към нас отново и отново, както и да не се отказват от нас и утре, когато на пазара се появяват все повече конкуренти.

Интерес

Всяка история има 4 основни елемента – герой, проблем, сюжет и послание. Персонажът трябва да е поставен в трудна ситуация, която да разреши. Тази комбинация създава необходимия съспенс, за да задържи потребителското внимание, което намалява процента на отпадане (bounce rate). За да ангажираме потребителя с последващи действия на сайта обаче, трябва да му дадем нещо повече от интрига. Нужна му е възможност за идентификация с персонажа и неговите проблеми.

Ако историята ни е добре обвързана със съдържанието на публикацията, което е задължително условие за успеха ѝ, следващата логична стъпка би бил адекватният call-to-action, който да превърне читателя в герой в собствената си история на търсач на дограма с по-добра изолация, на градинар, който се отървава от вредителите и т.н. И всичко това с помощта на нашия продукт или услуга. Все повече прилича на вдъхновяващ комикс за супергерои, нали?

Емоция

Историята провокира у слушателя / читателя емоции, очакване, дори тръпка. Разказването повишава паметта и мотивацията му, може да събуди емпатия и доверие, да разсмее или поне зарадва. Толкова различни чувства могат да избухнат от една история, че трябва да преценим внимателно какъв разказ да изберем, за да събудим тъкмо тези усещания, които обслужват конкретния контекст на съдържанието.

Историята е начин на общуване, тя провокира въображението и кара да си представим продукта в действие. Блогове за пътуване, лични блогове, сайтове за майки активно ползват разказването на истории, тъй като тематиката е благодатна и го прави почти неминуемо, но се прилага успешно и увлекателно и в информативни сайтове. Ако нещо е трудно разбираемо, историята го прави по-ясно. Тя провокира желание за четене и може да подейства вдъхновяващо на хората да предприемат действие. Помага им да отсеят основната информация и да я съхранят в съзнанието и в паметта си задълго.

Винаги сме си разказвали истории, често ги „оптимизираме“ за дадена цел, дори когато си споделяме устно и то в неформална среда. Даже да не говорим от собствен опит, а да разказваме за перипетиите на някой друг, това отново говори много повече за нас, отколкото за героя в разказа ни. И, да, тук можем да си признаем, че го правим, за да провокираме състрадание, възхищение, доверие, дори гняв, защото всички усещаме голямата сила на разказването – да привързва.

Напред

Научи повече за Ефективната SEO оптимизация

Получавай най-интересните ни статии винаги първи

С абонирането за бюлетина се съгласявам и с общите условия на сайта.

Абонирането е успешно!

Pin It on Pinterest