Как да изградим добра структура на уеб сайта си
фев. 27, 2023 | Ads и SEO оптимизация
Структурата на уеб сайта е решаваща за това доколко успешно потребителят ще се ориентира в нашето виртуално пространство. Тя му помага да стигне до конкретно съдържание – независимо дали той самият търси нещо определено, или пък ние искаме да го отведем до дадена страница, на която да извърши взаимодействие. Същевременно структурата е ключова и за процеса на SEO оптимизация и спомага за позиционирането на сайта ни в Google резултатите, като йерархията в нея показва на търсачката кои са най-важните страници от нашия уеб сайт. Нека видим как да постигнем добра организация в няколко лесни стъпки.
Вътрешна структура
Тя показва връзката между отделните страници и чрез нея указваме кои от тях са по-важните за нас. Освен това може да посочи връзката между страници с подобно съдържание, като показва коя от тях е основната. Така можем успешно да избегнем дублирането на съдържание и съответно – канибализацията на сходни страници (положение, при което се състезаваме за позиция в Google по дадена ключова дума с няколко страници, които си пречат взаимно). В зависимост от това от коя към коя страница е линкът, Google преценява нейната стойност. Така например страниците, към които имаме връзки от начална страница, са с по-голяма степен на важност от тези, към които връзките идват от вътрешни страници. Броят на линковете към дадена страница също увеличават нейната важност и съответно – повишават шанса ботът и потребителят да достигнат до нея. Целият този процес е тясно свързан с навигацията в уеб сайта ни и цялостната му способност да превежда потребителя през съответните страници и да го насочва лесно до това, което търси.
Премахване на старо съдържание
Ако имаме онлайн магазин, в който предлагаме сезонни стоки например, често ще се изправяме пред въпроса какво да правим със страниците с изчерпани продукти, които нямаме намерение да зареждаме отново. Най-логичното решение е да изтрием продукта, но какво да правим пък с линковете към него? За да не нарушим структурата на уеб сайта си, правилният подход е след изтриването да пренасочим линковете към друга страница. Така водейки се от менюто или пък влизайки от страницата с резултати в Google потребителят (и ботът на търсачката) няма да се озовава на страница с грешка 404, а ще бъде пренасочен – към категория с подобни продукти например или към начална страница на сайта ни. Извършвайки това „разчистване“ регулярно, ще поддържаме съдържанието си актуално, проходимо и без риск от попадане в задънени улици.
Пропорционално разпределение
За да имаме стабилна структура, добре разпределена и подходяща за преглед и ориентация, е добре да поддържаме категориите в уеб сайта или онлайн магазина си в приблизително равни обеми. Така ще покажем на ботовете, че те са равнопоставени в нашата йерархия и съответно – еднакво важни за нашия бизнес. За да извършим това, не е нужно да ги направим перфектно равни до последния брой символи. Достатъчно е да не допускаме драстични разлики и съответно – никоя от категориите не бива да бъде повече от 2 пъти по-голяма от друга. Ако действително е необходимо да разширим повече някоя от тях, то добрата практика е да я разделим на няколко подкатегории, в които да обединим направления по сходни признаци.
Изграждането и поддръжката на структура на уеб сайта ни е продължителен процес, който не приключва с направата на сайта ни и неговото организиране веднъж завинаги. Тя изисква постоянна работа с всяка актуализация и е съществена част от нашата SEO оптимизация. Както бизнесът ни, така и уеб сайтът продължават да се развиват, а добрата му вътрешна организация ще ни позволи да сме сигурни, че и занапред ще имаме изрядна структура, която да упътва успешно търсачки и потребители към най-важното за нас съдържание.