Как да развием нов продукт

мар. 11, 2019 | Електронна търговия

Рядко появата на нещо ново е линеен разказ с плавно развитие. Обикновено е жив, криволичещ сюжет със своите изненади, скокове, резки завои и понякога спадове. Нека видим какво можем да направим, за да превърнем историята на нашето нововъведение в приказка, която да разказваме след години като легендата за едно голямо начало.

Идея

Може да чакаме под дървото в градината ябълката да ни удари по главата и да ни хрумне уникална идея за нов продукт, а може и да последваме мнозината откриватели, които подобряват вече наличен продукт. Дават му функция, която винаги е липсвала на позната стока или пък правят нов прочит на приложението му. Може да адаптираме продукта към нуждите на нова аудитория или да накараме нещо традиционно да работи по нов начин в дигиталния свят.

Целева аудитория

Непременно трябва да си отговорим на въпросите кой ще купува продукта ни, какви проблеми решава той, как ще се ползва. Вглеждаме се подробно, задълбочено, за да си представим как изглеждат потребителите ни, къде ще прилагат продукта, къде излизат, какво четат и т.н. Колкото по-подробна картина на потенциалния си клиент нарисуваме, толкова по-добре ще се насочим къде да го намерим.

Ако сме наясно какво ще предлагаме, имаме приблизителна представа за вече съществуващи подобни продукти. Това може да ни помогне да научим повече за целевата си аудитория. За да научим повече, разглеждаме профила на съперниците си за потребителското внимание в социалните мрежи. Да вземем за пример Facebook бизнес страницата на конкуренцията. Тя дава доста изчерпателна информация кой харесва подобни продукти – пол, възраст, приблизителни интереси. Може да се проследи и как тези хора общуват с бранда – реакции, коментари, споделяния. Хаштаговете също могат да дадат полезна информация, защото чрез тях можем да научим много за начина, по който се говори за конкуренцията и следователно в цялата бизнес ниша. А можем и да вземем идеи какви хаштагове да ползваме ние занапред.

Проучване на конкуренцията

Тя е най-добрият ни приятел, когато не знаем в каква посока да поемем. Внимателното проучване на конкуренцията е изключително продуктивно занимание. Ако го направим добре в началото, създаваме благоприятна почва за развитието на новия продукт.

Пряката конкуренция е относително по-лесна за идентификация. Иска се познаване на пазара като цяло, на нишата ни, на локалните прояви на съответния бизнес сегмент, както и на конкретните ни конкуренти. Основна задача преди да предприемем мерки за развитието на бизнес плана си е да видим какви са параметрите на продукта на конкуренцията – неговите предимствата, опаковка, реклама, какъв е образът му в интернет пространството и каква е цената, дали и какви промоции има.

Следва да се отдръпнем малко от взирането в преките си съперници и да помислим за непреките. Мислим си, че няма конкуренция на нашия новаторски продукт – алкохолна напитка на базата на желирани бонбони например. Може би в тесния смисъл няма, тъй като това е единствено по рода си питие, но конкуренция са всички останали алкохолни напитки, самите желирани бонбони, а защо не и всички останали ексцентрични питиета, които се предлагат на пазара.

Разказване на история

Информацията ни помага да създадем своя разказ около продукта. Потребителите искат да са свързани с продукта, да ги въвлече в своята история. Ако сме готови със своето уникално предложение, трябва да го представим ясно и да дадем на потребителя указания как да ползва продукта ни. Може това да е част от по-голям разказ, например с видеа за това как се употребява правилно продукта, в каква ситуация може да е от полза или даже незаменим.

За начален тласък на продукта си можем да подчертаем неговата обвързаност например с еко или филантропска кауза. Въпросът е да намерим начин да ги обвържем с предназначението на продукта, с историята и с кампанията ни. Това увеличава интереса и има потенциала да събуди разговор. Решаващо е каузата да бъде обвързана с бранда, да има смислова връзка и последователност, а не да провокира съмнението, че правим това с едничката цел привличане на внимание. Това е възможно най-лошият мотив за социална ангажираност по принцип и вместо да събуди симпатия у потребителя, ще го накара да се съмнява в нашите принципи. Работим във времето, когато доверието към бранда е един от най-важните показатели, така че трябва да работим постоянно за неговото затвърждаване.

Каквато и да е историята ни, трябва да бъде вплетена навсякъде в представянето на продукта – в онлайн магазина ни, социалните мрежи, рекламите и т.н. Консистентността прави новото разпознаваемо, удържа приемственост във всички рекламни и маркетинг канали и създава здрава асоциативна връзка в съзнанието на потребителя какво и как предлагаме по уникален начин.

Маркетинг план

Започваме с това кои маркетинг канали ще се ползват. Решението зависи от предварителната информацията за аудиторията. Според нея се ориентираме към каналите, където тя ще е най-ангажирана със съдържанието. Позиционирането в търсачките чрез PPC е винаги добро начало. SEO винаги е добро решение. Продължаваме със SEO, разполагане в социалните мрежи, дисплейна реклама, e-mail маркетинг.

Ролята на социалните мрежи за налагането на бранда е значителна – в тях той се легитимира и печели авторитет. Преобладаващата част от потребителите ползват Facebook във фазата на взимане на решение за покупка. Пазарната сила на този канал е огромна, особено за нови продукти. Там потребителят може да види продукта, едва ли не да го пипне и да си представи живота си с него. А това е най-благоприятният сценарий за налагането на нещо ново.

Относно PPC и в частност Google Ads успехът е колеблив. Ако продуктът може да се опише с ключови думи, добре, но ако е наистина новаторски е възможно да не отговаря на познатите категории и начини за търсене. Ако настояваме да рекламираме там, трябва да сме наистина добри с асоциациите и да проявим голямо търпение, докато установим здрава връзка с аудиторията и разберем как ни търсят и още по-важно – дали и как ни намират. Добро място са и YouTube и дисплейната мрежа на Google Ads (част от която е и YouTube). Трябва да се работи усилено и в тази посока, ако продуктът ни е…неописуем с думи.

Пускане на продукта

Първото лансиране е сред семейството и приятелите, за да избегнем конфузи при първия досег с непредубедени клиенти. Правим от публичната му поява същинско събитие, разгласяваме в каналите на социалните мрежи, рекламираме пред избрана аудитория, качваме видеа в YouTube канала си и ги разпространяваме. Работим непрестанно за запознаването на аудиторията с продукта с ясната мисъл, че това е само началото. Здравата работа тепърва предстои.

Страхът от неизвестността не помага на прогреса. Електрическата крушка, велосипедът, пералнята също някога са били нови и непознати, изненадващи. Преобърнали са света и живота на съвременниците си, а невинаги е имало онлайн магазини, Facebook страници или реклама в Google Ads. Разполагаме с толкова много възможности – стига да се осмелим да бъдем оригинални, можем да се впуснем в голямото приключение на Новото.

 

Напред

Научи повече за Работещите онлайн магазини

Получавай най-интересните ни статии винаги първи

С абонирането за бюлетина се съгласявам и с общите условия на сайта.

Абонирането е успешно!

Pin It on Pinterest