Как да превърнем доставката в конкурентно предимство на онлайн магазина си

юни 6, 2022 | Електронна търговия

Доставката на продукти, поръчани онлайн, не е само транспорт от склада до вратата на клиента. Тя е комплексен процес, който може да окаже решаваща роля при избора откъде да пазаруваме. Както всеки един етап от пазаруването, и в този има детайли, които могат да направят процедурата по-лесна, интуитивна, могат да ни спестят излишни усилия и т.н. Нека видим как да превърнем доставката в атрактивно конкурентно предимство на онлайн магазина си.

Поставяне на адекватни цели

За да имаме цялостна стратегия за политиката си за доставки, трябва да сме наясно какво искаме да постигнем с нейното регламентиране. Тя не е само транспортна услуга, нещо повече – спецификите на доставката са начин да постигнем определени бизнес цели. Те могат да бъдат да достигнем до идеалния клиент чрез определени методи на доставка, които отговарят на неговия профил, да покорим нови пазари (чрез доставката до определени географски територии), да увеличим продажбите, като предложим по-изгодна или безплатна доставка и др. Тези предварително обмислени цели биха дали насоки и за това какви метрики да следим, за да преценим успеха от имплементираната политика за доставки.

Възможност за избор

Да дадем избор на потребителите е първата крачка към това да ги направим наши клиенти. Всеки има свои навици в пазаруването – едни обичат да отидат до физическия обект да вземат поръчката си, други – до офиса на куриерската фирма, трети не приемат друг вариант, освен доставката да им бъде връчена на вратата на дома им. Важно е в този етап да проявим гъвкавост и да дадем възможност за избор, като също така помислим за това да имаме и икономично предложение, което да предоставя възможност за по-евтина и по възможност – безплатна – доставка.

Проследяване на поръчката

Нетърпението на онлайн купувача, стигащо понякога до трескаво напрежение, може да бъде овладяно с удобна система за проследяване на поръчките. Като начало трябва да се стремим към максимално бързо потвърждение за приета поръчка и уведомяване, че продуктите са в наличност. Особено в периоди на бурен шопинг като Черен петък или Коледа например, пазаруването е свързано с особен стрес и бързата ни реакция с потвърждение тук е съществена. Оттук насетне етапите е добре да са прозрачни – „обработване на поръчката“, „в склада на куриера“, „на път към адреса“ – са стъпки, които обичаме да следим като потребители. Даването на дата и час за доставка също е изключително успокояващ момент – колкото по-скоро разберем кога желаният продукт ще е при нас, толкова по-добре, за да можем да организираме приемането му.

Опаковка

Тук вече можем да вложим креативност, която да ни отличи сред конкурентите на пазара. Опаковката е като част от продукта, която ни дава възможност да представим бранда си, при това във важен за взаимодействието момент – когато потребителят е чакал с нетърпение да получи продукта ни, а той най-сетне е в ръцете му и му предстои да го разопакова и да му се наслади. Опаковката ни може да бъде със специален дизайн, съобразен със спецификите на продукта ни, освен ако не сме онлайн магазин с продукти от разнообразен характер, размер и форма. Вариант е и да наблегнем на специфични бранд елементи, като стикери, изолиращи материали, опаковъчна хартия и др. Те могат да носят логото ни, слоган и др. Ако се справим добре с атрактивното опаковане, кой знае, можем да се появим в следващото unboxing видео на някой популярен инфлуенсър.

Връщане и замяна

Продуктите ни несъмнено са страхотни, търсени, желани, но дори и на тях може да се случи да бъдат върнати. Няма страшно, стига да имаме развита и оповестена в онлайн магазина ни политика за връщане на продукти и замяна. Условията, при които това се случва, трябва да бъдат ясни на посетителя на онлайн магазина ни още преди да е направил поръчка. На този етап ни е нужна не само опция за връщане / замяна, но и тя да се случва лесно и без да ощетява потребителя. Тези условия могат да се окажат решаващо предимство, за да вземе решение да пазарува от нас.

Безплатна доставка

Любима на всички потребители, безплатната доставка може да даде известен тласък в покупките. В зависимост от естеството на продуктите и ориентировъчната цена на тяхната доставка трябва да преценим дали можем да си позволим да ги доставяме безплатно – ако са изключително обемни, тежки, чупливи или изискват специални условия за доставка, може да влезем в твърде големи разходи, които реално не можем да компенсираме с повечето на брой поръчки. Разумен вариант е да поставим праг за безплатна доставка или да дадем опция за безплатна доставка в определени срокове и платена, когато се извършва експресно. Който и вариант да изберем, важно е да се съобразим с нашата бизнес ниша – конкуренция, таргет аудитория, продукти и т.н.

Всеки етап от една онлайн покупка може да се превърне в причина потребителите да изберат да пазаруват именно от нас, а не при нашите конкуренти. Трябва да знаем, че клиентите трудно прощават изгубена пратка, забавена поръчка, сгрешени или липсващи продукти, усложнено връщане. Още по-лошото е, че разказват за това – не само на приятели, които също няма да пазаруват от нас, а често и публично – чрез отрицателни отзиви за бизнеса ни онлайн. Затова нека ги спечелим още с първата доставка от нашия електронен магазин с добре планиран процес и прозрачни политики.

Напред

Научи повече за Работещите онлайн магазини

СПОДЕЛИ:

Получавай най-интересните ни статии винаги първи

С абонирането за бюлетина се съгласявам и с общите условия на сайта.

Абонирането е успешно!