Какво трябва да знаем за психологията на цветовете, част 1

дек. 2, 2019 | Графичен и Уеб дизайн

Цветовете могат да ни накарат да се чувстваме щастливи или нещастни, а понякога дори и да изпитваме глад например. Емоционалната ни реакция не зависи единствено от цвета сам по себе си, а и от неговите оттенъци, от яркостта, светлосенките, комбинацията с други цветове. Нека видим какво чувство предават топлите тонове и как да ги използваме в изработката на уеб сайтове.

Избор на цвят

Цветовете имат изключителната сила да предават смисъл без думи. В уеб дизайна обаче ги комбинираме с думи, образ, визуална йерархия и други условности. Всичко това работи в пълна хармония, за да може комбинацията от значения да предаде цялостния образ на посланието ни. Във всеки случай цветът трябва да се ползва целенасочено. Това означава, че при избора му се съобразяваме с бизнес нишата, с идеята си, с целевата аудитория или с предпочитаните от клиентите ни цветове дори.

Топли цветове

Познати са още и като цветовете на щастието. Това са жълто, червено, оранжево и изобщо нюансите от цветовата гама, които се доближават до цвета на огъня. Те предизвикват положителни емоции като щастие, оптимизъм, прилив на енергия. Имат и допълнителни значения – като привличане на внимание с цел предупреждение (нека си припомним пътните знаци). Топлите и ярки цветове могат рязко да подобрят настроението ни и да ни изпълнят със свежест и енергия. Това внушение може да се постигне и чрез комбинацията от топли и студени цветове – като съчетаем по интересен начин контрастните тонове в подходящата комбинация може да се получи оптимистичен резултат.

  • Червено

Горещ цвят с изключително динамично въздействие. Затова и предизвиква полярни емоции – може да се свърже със страст, любов, но също и с опасност и гняв. Наблюдението му предизвиква и чисто физиологична реакция на учестено сърцебиене. За да предадем вярното послание с него, трябва да имаме предвид и обкръжаващите го цветове. Ако искаме да привлечем вниманието към елемент от дизайна, червеният цвят е подходящ. Особено подходящ е за call-to-action бутони, за етикети на промо цени и др.

  • Оранжево

Оранжевият цвят предава усещането за оптимизъм, енергия, ентусиазъм. Създава асоциация с движение. В някои случаи може да изглежда и агресивно, но все пак е по-балансиран от червеното. Често се ползва от брандове, които искат да създадат приятелски имидж, да приканват към участие и споделяне.

  • Жълто

Този цвят предизвиква чувство на щастие и спонтанност. Свързва се още с енергия, смях, надежда, слънце. На наблюдателя предава чувство на оптимизъм и радост. В уеб дизайна трябва да имаме предвид, че жълтото не бива да преобладава, тъй като в прекалени количества може да бъде агресивно и дразнещо за зрението. Използвано пестеливо и без да доминира, може успешно да привлече вниманието към определен акцент и да даде доза позитивно настроение, а защо не и повод за усмивка.

  • Кафяво

Кафявият цвят приземява, като дава чувството за стабилност и подкрепа. Създава усещането за нещо топло и дружелюбно, практично и сигурно. Може добре да представи бизнес, който държи на класиката и приятната старомодност. Често фирми с богата история прибягват до него, за да добавят към представата за бранда си нотка на аристократично величие и престиж.

Независимо какви цветове използваме, трябва да сме наясно, че те ще предизвикат емоционален отговор у потребителя. След като вече знаем повече за топлите цветове, можем да помислим как да ги приложим правилно в цветовата система на уеб сайта си, за да привлечем успешно вниманието към важните акценти в съдържанието.

Напред

Научи повече за Успешните сайтове

СПОДЕЛИ:

Получавай най-интересните ни статии винаги първи

С абонирането за бюлетина се съгласявам и с общите условия на сайта.

Абонирането е успешно!