5 стъпки към успешния онлайн магазин
юни 15, 2020 | Електронна търговия
Светлото бъдеще на електронната търговия е несъмнено. Да създадем днес онлайн магазин обаче изисква усилена работа и взимането на редица решения по пътя към успешната му реализация. Нека видим кои са най-сериозните задачи, пред които се изправяме в процеса на развитие на нашия успешен онлайн магазин.
1. Избор на подходящи продукти
Първата стъпка е да знаем какво искаме да предлагаме на потребителя. Това често е най-предизвикателната част от работата по стартирането на нов бизнес. Тук трябва да вземем решение не само според собствените си производствени или снабдителски възможности, но и според тенденциите в търсенето. Колкото и да е атрактивна моментната вълна на продажба на защитни маски и дезинфектанти например, трябва да мислим и за устойчивостта на предложенията си в бъдеще. Оценката на идеята ни включва проверка на нуждите на пазара, сравнителен анализ с конкурентни продукти, а дори и разговор с потребителите на живо, за да усетим с какво действително можем да им бъдем полезни.
2. Анализ и подготовка
След като сме се спрели на дадена ниша, оценили сме потенциала ѝ и сме готови да се впуснем във вълнуващото начинание по създаване на онлайн магазин, е време да се огледаме наоколо. Вече с въоръжено око можем да разгледаме конкуренцията – преките ни съперници, както и косвените. Ако предлагаме енергийни био барчета например, трябва да видим останалите онлайн магазини за такива продукти, но и цялата ниша с био храни от една страна, а и енергийните барчета, които не са био. Всички тези предложения са част от изкушенията пред нашия потребител и участват във взимането на решение за покупка. Целта ни е още в основата на бизнес проекта си да заложим ключови предимства, които да изтъкват предложението ни пред това на конкурентите. Така много по-лесно ще развием онлайн магазина си като най-добрия избор за потребителя.
3. Изграждане на бранд
Време е да дадем на бизнеса си име. Тук имаме относителна свобода, но успешните практики предписват да бъде кратко и семпло. Това не означава скучно, но непременно трябва да бъде лесно за произнасяне и запомняне. Игра на думи, римувано словосъчетание могат да ни дадат едновременно чар и разпознаваемост. Важно е да мислим винаги за това, че трябва да се отличим от конкуренцията, но и от толкова много други брандове, които дори не са в нашата ниша. Затова и правим сериозно предварителното проучване, за да не копираме или изопачим неволно наименованието на чужд бранд. Мислейки за име, не спираме да го преценяваме от гледна точка на онлайн присъствието му. Това означава да проверим дали е свободно като домейн, как ще се транскрибира на латиница и т.н.
4. Създаване на лого
След като вече имаме име, е време да намерим и находчиво лого. Не е нужно да е нещо сложно, важното е да ни представя ясно и атрактивно. Трябва да подканва към комуникация и да бъде съотнесено към бизнеса ни като цветове, стил, шрифт. Ако ще брандираме с него предлаганите от нас продукти, трябва да мислим за отпечатването му върху тях – как ще изглежда на дадена повърхност, материал, стои ли добре и в черно-бял вариант, ако не можем да го отпечатваме цветно и т.н. За да се вдъхновим, най-добре да се обърнем към бизнеса си – неговите некомерсиални цели и мисия ще ни дадат най-точната интуиция за вярната посока.
5. Разработка на онлайн магазин
Стигнем ли до същинската техническа част, вече имаме събрана много полезна информация, която тук трябва да приложим в същинската изработка на онлайн магазина. Имаме си лого, така че можем да ползваме палитрата му за основа в избора на цветове за онлайн магазина си. Естеството на продуктите ни също може да ни даде идеи за атрактивно оформление. Важни моменти от този етап на създаването са атрактивна начална страница, продуктови страници и описания, подходящ качествен визуален материал, създаване на лесна и удобна навигация в сайта, оптимално потребителско преживяване и др. Главната ни цел тук е да направим от магазина си едно уютно и лесно за пазаруване място, което потребителят да не иска да напуска.
Стартът на онлайн магазин е вълнуващо и предизвикателно начинание. Надпреварата с конкуренцията е на такива бързи обороти, че неминуемо се учим в движение как да се адаптираме към пазара, как да намираме нови клиенти, как да се справяме със съперниците си и т.н. Понякога задачите пред онлайн търговията изглеждат като нерешими ребуси, но разплитането им е удоволствие, несравнимо с нищо друго, защото е удоволствието от успеха.